Sociale veiligheid
Op basisschool De Giraf vinden we het belangrijk dat we een veilige omgeving hebben voor leerlingen, ouders/verzorgers en schoolprofessionals. Daarom heeft Sophia Scholen een beleidsplan ‘sociale veiligheid’ gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF. Klik hieronder op de afbeelding om dit interactieve PDF te openen.
Doel van het beleid
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is. Het beleidsstuk is geldig voor alle Sophia Scholen.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
- Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Nathalie Nooij
- Vertrouwenspersoon: Bianca Beerendonk
- Anti-pestcoördinator: Ellen van der Westen
- Interim-Directeur: Anne van der Zaag
- Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel
Als er sprake is van een sociaal-onveilige situatie op school kunt u terecht bij ons aanspreekpunt, Anne van der Zaag.
Gedragsregels
Naast de vier omgangsnormen uit het Veiligheidsplan besteden de leerkrachten in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en Sociale Veiligheid. Dit doen zij onder andere door samen met de groep de groepsregels op te stellen. Verder worden er activiteiten aangeboden om de groepsvorming te stimuleren.
Lesprogramma
Om Sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, waaronder:
- Kleur op school: om op een open wijze samen betekenissen te ontdekken en praten over hoe kinderen in het leven staan.
- Kanjertraining: lessen over sociaal emotionele ontwikkeling voor groep 1 t/m 8.
- Het signaleringsinstrument ‘Kanvas’,: dat de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart brengt.
Extra ondersteuning van leerlingen
Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kunnen bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jeugd- en gezinsteam of ‘Veilig Thuis’. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt.
Burgerschapsvorming
Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.
Leerlingenraad
Op De Giraf is een leerlingenraad actief. Onze leerlingen worden op die manier betrokken bij schoolontwikkkelingen. Ook maken zij op deze manier kennis met de democratische samenleving. De leerlingenraad komt ongeveer 5 keer per schooljaar bij elkaar en bestaat uit leerlingen van groep 5 t/m 8. Onderwerpen die de raad bespreekt kunnen zijn: afvalscheiding, de schoolomgeving, onderwijs & vakken op school en de omgang met elkaar.
Leerling helpt leerling
Onze leerlingen helpen elkaar ook. Zo helpen leerlingen uit de bovenbouw in de groepen 3 en 4 met lezen en bij de kleutergroepen met het doen van spelletjes. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren van elkaar. Soms werken kinderen uit parallelgroepen samen in bijvoorbeeld niveaugroepen of aan projecten. Ook tijdens de ateliers en weeksluitingen ontmoeten de leerlingen elkaar.